Tuesday, April 19, 2011

Sejarah Menarik Tentang Getah :)

semua orang mesti ada kampung masing2 kan kan?? :D
(Kampung Baru kat KL tak main laa... = =')
ada orang yang kampung dia kampung nelayan, ada yang kampung kat sawah padi, ada jugak orang kat kawasan ladang getah..
kampung aku ada ladang getah... (memang la ada ladang getah.. takkan ada KLCC pulak..)
kadang2, bila aku balik kampung, cousin aku selalu carik biji getah untuk di buat main congkak.. jeng jeng jeng... jangan pandang belakang congkak (dengan suara yang agak menyeramkan...huhu)






ni haa... =D ada something menarik yang korang WAJIB baca.. ya! diulangi... WAJIB!!


Sejarah getah di Malaysia

POKOK getah pertama dan tertua di Malaysia ditanam pada tahun 1877. Ia masih hidup dan dapat dilihat di Kuala Kangsar, daerah pertama menanam pokok getah di negara ini. Pokok getah  ini merupakan satu-satunya pokok getah pertama yang masih hidup daripada sembilan pokok getah asal yang ditanam di Tanah Melayu ketika itu.
Pokok getah bukanlah tanaman asal Malaysia. Ia mula dijumpai di Hutan Brazil. H.N. Ridley adalah orang yang bertanggungjawab membawa getah ke Kuala Kangsar. Beberapa biji getah telah ditanam di Sri Lanka dan sebahagian lagi di bawa  ke Malaya (Malaysia) dan ditanam di Kuala Kangsar.
Penanaman getah secara komersial di Malaysia bermula pada 1902 dan terus berkembang hingga menyumbangkan pendapatan eksport paling tinggi bagi Malaysia sehingga 1970-an.
PETIKAN DARI WIKIPEDIA-SEJARAH RINGKAS
1496 Christhopher Columbus membawa balik cerita-cerita pelik seperti kisah sebiji bola yang boleh melambung. Orang-orang di Pulau Haiti di Laut Carribean membuat bola permainan ini dari gam sejenis pokok.
Ahli kimia Inggeris bernama Joseph Priestley mendapati bahan ini boleh memadam tulisan dengan cara menggosoknya . Perkataan Inggeris 'rub' telah ditukar kepada 'rubber' yang bermaksud pemadam.
1820 Thomas Hancock berbangsa Inggeris telah mencipta mesin yang dapat melembut , mencampur dan membentuk getah. Akhirnya dapat membuat barang-barang pengguna . Kain yang disalut dengan larutan getah boleh menjadi kain kedap air.
1823 kain berlapis getah pertama dicipta.
1839 Charles Goodyear secara tidak sengaja mencipta bahan volkanan getah. Akhirnya tayar kereta tercipta daripada getah. (FULAMAK!! SECARA TAK SENGAJA TUH!!! DASYAT!! :D)

1850-an getah datang dari benua Amerika Selatan di mana pokok getah ditanam secara liar dengan iklim yang panas dan lembab. Getah telah dimajukan untuk membuat hos, tali penyangkut , lapik lantai dan kasut.
1876 Sir Henry Wickham diminta oleh Pejabat India untuk mengumpul dan mengirim 70,000 biji getah liar dari Brazil ke Kew Garden di London. Biji getah ini disemai dalam rumah panas yang khas.
1877 sebahagian biji getah tadi ditanam di Sri Lanka dan kemudian ke Malaysia dan Asia Tenggara lain.
1888 Henry Nicholas Ridley dilantik sebagai Pengarah Kebun Botanik Singapura. Beliau menyimpan biji getah di dalam poketnya dan diedarkan kepada orang ramai untuk ditanam.
1900 terdapat 2500 hektar kebun getah di Asia.
Henry Ford mula membuat kereta dan permintaan terhadap tayar getah meningkat secara mendadak.
1910 terdapat 500,000 hentar tanah yang ditanam pokok getah di Asia. Enam juta hektar pokok getah masih belum mencukupi untuk menampung permintaan tayar getah